oświetlenie ścienne i podłogowe

W jaki sposób oświetlić miejsce pracy? Oświetlenie naturalne czy sztuczne?

W jaki sposób oświetlić miejsce pracy? Oświetlenie naturalne czy sztuczne?

W okresie letnim możemy cieszyć się długimi dniami. W biurach odsłaniane są okna i wpuszczane jest naturalne światło. Równocześnie wyłączamy towarzyszące sztuczne oświetlenie. Czy jest to jednak zdrowe dla naszych oczu? Z drugiej strony, czy jest to zgodne z przyjętymi normami i nie naruszy regulacji, nad którymi czuwa Inspekcja Pracy?

Jakie jest optymalne oświetlenie biura?

W pomieszczeniach komercyjnych oświetlenie sztuczne jest stosowane praktycznie niezależnie od danej pory roku. Jednak latem znacznie częściej jest wyłączane. Z kolei zimą potrafią być uruchomione ponad sześć godzin. Taka sytuacja występuje krócej w przypadku jesieni i wiosną. Wygaszanie sztucznego światła jest z punktu widzenia nie tylko oszczędnością, ale też ekologicznym odruchem. Ochrona środowiska, nie nadużywanie poboru energii elektrycznej może jednak nie być zupełnie zgodne z normatywnymi zapisami.

Norma PN-EN 12464-1:2012 określa odpowiednie parametry oświetleniowe, które są wymagalne dla danych stanowisk. Tam, gdzie obowiązki dotyczą pisania ręcznego, na maszynie lub na komputerze oraz obejmują czytanie, są praktycznie niezmiennie przez cały rok. Natężenie światła powinno wynosić 500 lx, a współczynnik odzwierciedlenia barw Ra sięgać musi 80 jednostek. Wskaźnik olśnienia UGR nie może przekroczyć 19.

Korzyści wynikające z naturalnego światła

Nie da się ukryć, że oświetlenie naturalne przyczynia się do poprawy samopoczucia i zdrowia. Poza tym ma pozytywny wpływ na oszczędności energetyczne. Według unijnych regulacji najlepszym wyjściem w kwestii oświetlenia jest kombinacja sztucznego i naturalnego. Tam, gdzie to możliwe zaleca się w szczególności oświetlenie, które wydobywa się z okien.

W sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w Polsce pracodawca ma obowiązek zapewnić oświetlenie elektryczne o określonych parametrach. Utrudnieniem w tej materii jest zmienność natężenia światła dziennego. Zależne jest ono od danej pory dnia, pory roku oraz warunków atmosferycznych. Zdaniem specjalistów, zachmurzenie może czterokrotnie zmniejszać ilość wpadającego światła do biur i innych pomieszczeń pracowniczych.

Oświetlenie obowiązkiem pracodawcy

Dostęp odpowiedniego światła to obowiązek każdego pracodawcy. Dzięki temu swoim pracownikom jest w stanie zapewnić wymagalne warunki w miejscu pracy. Jak się okazuje nie tylko higieniczne i bezpieczne warunki są najbardziej istotne. W praktyce chodzi także o oświetlenie dostosowane do wykonywanych zajęć.

Tak jak zostało wcześniej wspomniane, dzięki światłu poprawia się też nastrój w danym miejscu pracy. Wpływ aury pogodowej na samopoczucie objawia się także w tym miejscu. Przy lepszym nastroju, atmosferze w miejscu pracy pracodawca może oczekiwać lepszych rezultatów, zwiększenia efektywności. Stąd oświetlenie zajmuje jedno z pierwszych miejsc na liście obowiązków właścicieli firm.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *