oświetlenie ścienne i podłogowe

Wpływ sztucznego oświetlenia na wzrok

Wpływ sztucznego oświetlenia na wzrok

Według wielu źródeł sztuczne oświetlenie niekorzystnie wpływa na nasze oczy. Szybciej się męczą oraz tracą swoje naturalne nawilżenie. Zwłaszcza okres jesienno-zimowy to trudny okres dla naszych gałek ocznych. Istnieją jednak sposoby, aby zadbać o profilaktykę i przygotować się na ten niekorzystny czas w ciągu roku. Zmniejszenie konsekwencji sztucznego światła pozwoli nam cieszyć się zdrowymi oczami.

Skąd płynie światło?

Oświetlenie, które płynie ze sztucznych źródeł wydobywa się z żarówek. Poza tym wytwarzane jest przez urządzenia elektroniczne, takie jak laptopy, smartfony, tablety. Na co dzień bardzo często korzystamy z tych maszyn i narażamy swoje oczy na nieprzyjemne konsekwencje. Po paru godzinach przebywania w takim miejscu możemy zacząć odczuwać dyskomfort. Pieczenie i uczucie piasku pod powiekami to najczęstszy symptom niekorzystnego oświetlenia.

Odpowiednie zadbanie o wzrok, to konieczność wykorzystywania żarówek, które emitują barwę światła najbardziej zbliżoną do światła słonecznego. Dokonując ich zakupu warto skonsultować wybór z pracownikami sklepu lub zwrócić uwagę na opakowanie. Oświetlenie wyrażone jest w Kelwinach, im ich więcej, tym jest zimniejsze. Najbardziej optymalnym wyborem będą żarówki o wartości 4000 K, które najbardziej zbliżone jest do światła dziennego.

Co z urządzeniami elektronicznymi?

Przed komputerem spędzamy coraz więcej czasu. Jednocześnie korzystamy ze smartfonów i tabletów. Producenci wprowadzają urządzenia zaopatrzone w technologię LED. Niestety ona także nie jest obojętna dla naszych oczu i również może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Oświetlenie nie stanowi jedynego niebezpieczeństwa. Zagrożeniem jest skurcz akomodacyjny, czyli utrata dostosowywania wzroku do zmiany perspektywy widzenia z daleka lub bliska. Zbyt długie wpatrywanie się w przedmiot w bliskiej odległości powoduje zatracenie tej zdolności.

Z kolei krótkowzroczność pozorna, czyli niewyraźne widzenie z odległości jest kolejnym przejawem wielogodzinnego ślęczenia przed ekranami urządzeń. Dodatkowo oświetlenie z nich wydobywające się może powodować zmęczenie oczu, a także bóle głowy. To pierwszy sygnał, aby zrobić sobie przerwę i dać odpocząć oczom.

Profilaktyka ochrony wzroku

W pierwszej kolejności wypada zrezygnować ze świetlówek. Po drugie ważne jest ustawienie światła, tak aby bezpośrednio nie padało w oczy. Zadbajmy o jego rozproszenie, nie może odbijać się od przedmiotów, które znajdują się w zasięgu wzroku. Pamiętajmy też o stosowaniu diety bogatej w witaminę A. Jej odpowiednie dawkowanie sprawi, że nasz organizm będzie zaopatrzony w wymagane mikroelementy.

Osoby, które zmuszone są do pracy przed komputerem powinny zakupić okulary z powłoką antyrefleksyjną. Dzięki temu na powierzchni szkieł nie powstają refleksy, które utrudniają widoczność przed urządzeniami ekranowymi. Ważne są też przerwy, od czasu do czasu powinniśmy odrywać wzrok od komputera i popatrzeć na przedmioty, które znajdują się w dalszej odległości. W ekstremalnych problemach z oczami, gdy oświetlenie jest sztuczne należy zakraplać gałki oczne, np. przy pomocy sztucznych łez.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *